Ontdek de nieuwste SEO-trends Dé weg naar online succes
Je hebt een mooie nieuwe website, helemaal in lijn met je huisstijl en voorzien van de nieuwste beste features. Maar nu wil je ook dat die website goed online gaat scoren. Dan kan je onder meer kiezen voor betalende advertenties via sociale media of Google AdWords. Maar je kan ook inzetten op SEO. Dé uitgelezen manier om zo hoog mogelijk in de Google zoekresultaten terecht te komen.
Waarom SEO?
Met SEO wordt het mogelijk om goede scores naar online zichtbaarheid te halen. Bovendien is reeds meermaals aangetoond dat de click ratio veel hoger ligt bij pure organische resultaten dan bij bijvoorbeeld betaalde commerciële advertenties. Het loont dus meer dan de moeite om in SEO te investeren. Zo blijft SEO één van de belangrijkste manieren om te zorgen voor verkeer naar je website en het opleveren van mooie conversies.
Belangrijk hierbij is om zo veel mogelijk in de bovenste zoekresultaten te worden weergegeven. Wie hierbij een mooie positie toegewezen krijgt in de ranking, wordt bepaald aan de hand van ingewikkelde algoritmes die bij de ranking rekening houden met heel diverse factoren. Bovendien worden deze algoritmes regelmatig onderworpen aan nieuwe updates. Dat kan wel voor een uitdaging zorgen als je op SEO inzetten wil. Wij zetten alvast even de belangrijkste recente aandachtspunten voor jou op een rijtje.
Aandacht voor page experience
Vanaf juni is de update rond User Experience Signals uitgerold, dit gezien gebruikservaring steeds belangrijker wordt. Core Web Vitals is hierbij het nieuwe algoritme dat Google gebruikt om je website op volgende 3 aspecten te controleren:
Laadtijd
Deze dient steeds zo kort mogelijk te zijn en afhankelijk van de paginamogelijkheden streven we naar een laadtijd lager dan 2,5 seconden.
Interactiviteit
In minder dan 100 milliseconde dient de bezoeker de mogelijkheid te hebben te klikken in de site.
Visuele stabiliteit
Onverwachte lay-outverschuivingen op een pagina kunnen als vervelend worden ervaren door de gebruiker. Daarom dienen deze zo veel als mogelijk vermeden te worden en zal Google je website hierop beoordelen. Google gebruikt CLS hierbij als maatstaf. Het is dan ook van belang om te zorgen voor een goede CLS-score voor jouw website.
Lay-outverschuivingen die wel duidelijk het te verwachten gevolg zijn van een gebruikersinteractie zoals klikken op een knop, kunnen dus wel nog prima plaatsvinden. Dit zolang deze verschuiving zich ook bij de interactie voordoet en de relatie duidelijk is voor de gebruiker.
Wanneer deze gebruikersinteractie enige tijd kan vragen om te voltooien, wordt aangeraden om de gebruiker hier ook van op de hoogte te stellen bijvoorbeeld door het weergeven van een laadindicator.
Belang van kwalitatieve beoordelingen
Bij het verkrijgen van je score in de zoekresultaten gaat Google je site beoordelen. Maar ook bezoekers, gebruikers en klanten kunnen je site, diensten en producten beoordelen. En deze getuigenissen zijn belangrijk. Zo blijkt dat het grootste deel van de online shoppers eerst op zoek gaat naar online reviews alvorens tot een aankoop over te gaan. Hoe meer kwalitatieve beoordelingen je weet te verzamelen, hoe beter niet alleen voor je zaak maar ook terug voor je score in de zoekresultaten. En zo is de cirkel rond.
Je kan hierop gaan inzetten door bijvoorbeeld ratings en getuigenissen toe te voegen op je site, ratings mogelijk te maken via sociale media en deze te koppelen aan jouw site, alsook door ratings en reviews weer te geven bij je weergave in de zoekresultaten, maar ook via sterrenscores en recensies op externe websites waarbij je dan ook kan inzetten op externe linkbuilding.
Belangrijk hierbij is om steeds te kiezen voor kwalitatieve goede ratings die echt van klanten komen en dus niet zelfgeschreven of gekocht zijn. Schuw hierbij ook negatieve reviews niet, want deze kunnen wel degelijk ook een meerwaarde vormen. Zo komen reviews betrouwbaarder en realistischer over wanneer er eens een negatieve commentaar tussen zit. Bovendien kan je met een goede respons tonen dat je klachten ernstig neemt en die zo snel als mogelijk oplost. Deze zullen heel wat potentiële klanten meteen weten te overtuigen. Beschouw het dus zeker als een kans en haal er het maximum uit.
Keywords blijven belangrijk
Naast externe en interne linkbuilding, blijft het inzetten op goede keywords een absolute must. Toch kent ook de beoordeling van het keywordgebruik op je site reeds menig evolutie. Zo wordt keywordstuffing intussen afgestraft en is het van uiterst belang om enkel op interessante en relevante keywords in te zetten.
Daarnaast is het aan te raden gebruik te maken van meerdere keywordcombinaties, alsook op SEO-vragen die mensen aan Google stellen. Dat past dan weer helemaal bij het stijgende belang van Voice Search en kan perfect gebruikt worden voor een goed uitgewerkte FAQ in jouw site of op losse pagina’s met de vraag als H1-titel.
Om in te zetten op semantische keywords kan je onder meer gebruikmaken van de Google Suggesties onderaan de pagina’s met zoekwoordresultaten. Deze keywords kunnen vervolgens toegepast worden binnen de content van je site met voornamelijk in de eerste zin en in de eerste paragraaf, alsook in de title tags, de header tags, de benaming van afbeeldingen en op de linkbuilding. Zaken waar je dus zeker rekening kan mee houden bij het invullen van de content van je website.
Reken op onze SEO-expertise Conclusie
Ook overtuigd van de meerwaarde van SEO en benieuwd hoe Webatvantage jou kan helpen met zijn SEO-expertise? Neem dan snel contact met ons op om de vele mogelijkheden te ontdekken. Samen tillen we jouw online score naar een hoger niveau.