E-commerce als reddingsboei in tijden van corona Laat je webshop helpen

Op 12 maart 2020 werd er op federaal niveau beslist, om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, dat winkels voor een periode van 3 weken enkel mogen open zijn tijdens weekdagen. Hiermee zien veel zelfstandigen een groot deel van hun inkomst verloren gaan. Met een nieuw seizoen en een nieuwe collectie in de rekken, kon de timing niet slechter zijn. Een digitale winkel kan de economische schade opvangen, indien je hier slim mee om gaat. Wij geven alvast enkele tips hoe je klanten kan bereiken en verwennen in de komende onrustige periode.

  • Davy
Leestijd: 3 minuten
e-commerce als reddingsboei in tijden van corona

Verlaag de drempel

Er wordt de mensen aangeraden om zoveel mogelijk thuis te blijven. Als je dus iets wilt kopen, zal dit voornamelijk via webshops zijn. Maak je dus aantrekkelijker ten opzicht van je concurrentie door je verzendingskosten lager te leggen. Op dezelfde manier kan je ook het minimumbedrag voor een gratis bestelling verlagen. Overweeg gratis retourneren tijdens deze periode als je dit nog niet doet.

Het is van belang dat de drempel voor de potentiële bezoeker zo laag mogelijk wordt. De klant zit thuis gekluisterd en zal genoeg tijd hebben om de verschillende mogelijkheden te vergelijken. Je wilt vooral dat jouw webshop zo aantrekkelijk mogelijk wordt.

Uiteraard neem je dit advies enkel en alleen als dit op financieel vlak mogelijk is. Elke niche is anders, dus het is zeker belangrijk om de rekensom te maken nog voor je de actie laat lopen.

Het is van belang dat de drempel voor de potentiële bezoeker zo laag mogelijk wordt.

Wees creatief

Het sluiten van de deuren tijdens het weekend zorgt ervoor dat we gelimiteerd zijn in de zin van services die we kunnen aanbieden. Het kan echter het uitgelezen moment zijn om met een unieke actie op te zetten. Beperkingen voeden namelijk onze creativiteit.

Een concreet voorbeeld is het opendeurweekend. Veel retailers hadden dit op hun planning staan maar door het coronavirus zal dit dus niet lukken. Waarom proberen we niet de ervaring van de het opendeurweekend om te zetten naar een digitale variant? Tijdens zo’n opendeur evenement geef je normaliter een glaasje wijn. Misschien kan je tijdens dat weekend een mini-flesje of extra attentie toevoegen aan elke bestelling? Kort samengevat: grijp deze kans om een leuke extra te leveren. Op die manier maak je van een nood een deugd.

Wij raden aan om een marketing strategie uit te denken voor zowel nieuwe bezoekers als vaste klanten.

Communiceer je acties uitgebreid online

Naast het aanbieden van een leuke extra is het uiteraard ook van belang dat je deze acties uitgebreid naar je klanten communiceert. Wij raden aan om via relevante online kanalen op eigenwijze manier alles te communiceren.

Denk goed na waar je doelgroep voornamelijk leeft en ga dan op zoek naar het juiste medium om het te vertellen. Er is geen onfeilbare oplossing maar er zijn genoeg opties om je doelgroep met precisie te bereiken. Indien nodig, investeer een klein budget in advertenties voor Facebook/Instagram/Google met een verhoogde prioriteit voor mensen die al je webshop bezocht hebben. Uiteraard wil je een injectie van nieuw bloed hebben, maar het is niet onbelangrijk om net dat tikkeltje meer aanwezig te zijn in de feed van je loyale klanten.

Wil je enkel je loyaalste klanten bereiken? Maak dan gebruik van nieuwsbrief-campagnes waarin uitgebreid je acties verkondigt. Je kan dit ook gebruiken om nieuwe collecties of items in de spotlight te zetten. Zo zorg je dat je bij hen altijd in het achterhoofd blijft.

In een ideale wereld zet je in op zowel sociale media, advertenties en nieuwsbriefcampagnes maar het is van belang om alles goed te spreiden. Wij raden aan om een strategie uit te denken voor zowel nieuwe bezoekers als vaste klanten.

Interesse in een webshop of hulp nodig bij je marketing? Wij helpen je graag verder!

Vraag een offerte aan

Elk nadeel heb se voordeelConclusie

We eindigen ons artikel met dit stukje wijsheid van voetballegende Johan Cruijff. De regels die ons werden opgelegd zullen zwaar wegen op de economie, dat gaan we niet minimaliseren. Toch blijven we hoopvol en geloven we oprecht dat de komende weken een mooie kans zijn om je webshop naar voor te schuiven. Wij houden alvast de cijfers van onze klanten goed in de gaten. Eens de onrust rond het coronavirus volledig is gaan liggen, willen we in samenspraak met enkele webshops onderzoek doen naar de impact. Tot dan wensen we iedereen boven alles een goeie gezondheid en de nodige voorzichtigheid toe. Om het met een cliché te zeggen dat we doorgaans enkel houden voor op nieuwjaarsfeestjes: “…want da’s het belangrijkste, hé.”

Cookie