29 jun 18

Voordelen van het ODR voor online handelaars

Zoals eerder besproken, is er dringend nood aan een betere samenwerking van de webshops met het ODR. Dat komt niet alleen de consumenten ten goede, maar een goede samenwerking met het ODR weet ook voor de online handelaars diverse voordelen te bieden.

Delen

Bijkomende klantenservice

Zo vormt de registratie op het ODR een mooie aanvulling op de eigen klantendiensten op gebied van internationale verkopen. Door de samenwerking met het ODR kunnen online handelaars een betere klantervaring garanderen aan hun klanten. Elke klacht vormt namelijk een kans om een klant te behouden.

 title=

 

Geeft de consument vertrouwen 

Consumenten kopen steeds vaker goederen online en dat via verschillende Europese webshops. Een samenwerking van de webshop met het ODR biedt de consument dus het nodige vertrouwen om sneller tot een aankoop over te gaan. Bovendien stimuleert dit vertrouwen de consument om ook aankopen te doen in buitenlandse webshops. Mede door een samenwerking met het ODR en een vlotte klachtenmelding en klachtenbehandeling, kunnen de webshops de betrouwbare en servicegerichte winkelomgeving bieden waar de consument naar vraagt.

Eenvoudige oplossing van klachten

Via het ODR kan een Europese handelaar met webshop rechtstreeks een oplossing aan de klant voorstellen of voorstellen om het geschil via bemiddeling of arbitrage op de lossen aan de hand van de ADR. Zo wordt gezorgd voor een vlotte klachtenbehandeling.

 

 title=

 

Geen juridische procesvoering

Dankzij het ODR blijven zowel de handelaar als de klant gesprekspartners, ook tijdens het hele geschillenbeslechtingsproces. Daarnaast zijn de diensten van het ODR kosteloos. De alternatieve geschillenbeslechting is goedkoper, sneller en meer consumentgericht dan de gang naar de rechter.

Beschikbaar in 25 talen

Klachten kunnen geformuleerd worden in de eigen moedertaal. Zo kunnen klachten in maar liefst 25 talen correct afgehandeld worden via de verschillende nationale geschillenorganen en arbitragediensten van de verschillende lidstaten.

 

 title=

 

Versterkt de concurrentiepositie

Als Belgische webshops meer naar het ODR-platform gaan verwijzen en via het ODR sneller gaan reageren bij klachtenverwerking, kunnen ze concurreren met de andere webshops binnen de EU.

Zowel voor consument als voor handelaar

Het ODR treedt op als centraal klachtenpunt en informatiepunt buitengerechtelijke geschillenbeslechting bij online aankopen en verkopen. Het ODR en haar website vormen hierbij het centrale toegangspunt voor zowel consumenten en handelaars. Met het ODR moet het voor zowel consumenten als online ondernemers duidelijk zijn dat ze er met hun klachten terecht kunnen.