10 mrt 17

Het succes van een goede call to action

Bij de opmaak van teksten en het ontwerpen van het design van een website dient de gebruikservaring steeds in gedachten gehouden te worden. We willen dat de bezoeker zo snel mogelijk vindt wat hij zoekt en de juiste acties onderneemt. En dat is precies waarbij een goede call to action van belang is. 

Een call to action vormt zowel een duidelijke wegwijzer doorheen de website, alsook een eenvoudige manier om conversies te realiseren. Het doel van een CTA is de bezoeker te laten doorklikken en de juiste actie te laten ondernemen. Zo kan een call to action geïntegreerd worden om een aankoop te maken, contact op te nemen, of zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Om dit te kunnen bereiken dient de CTA-knop wel aan enkele voorwaarden te voldoen om te overtuigen.

 

Een CTA linkt steeds specifiek

Een CTA moedigt de lezer aan om op de knop te klikken. Uiteraard dient deze knop dan ook door te linken naar de pagina die de lezer verwacht. De landingspagina waar je de bezoeker heen stuurt, dient dus ook overeen te komen met de belovende tekst op de knop. Deze link dient dus specifiek te zijn en is afhankelijk van het gewenste doel. Hou hierbij goed in gedachten wat de bezoeker wil en laat de actie hierbij aansluiten.

 

 title=
 
 

Een CTA is strategisch geplaatst

Om er voor te zorgen dat een CTA opvalt, dient hij ook op de juiste plaats te staan. Dat wil zeggen dat de CTA een plaatsje krijgt bovenaan de pagina en omgeven door voldoende witruimte. De call to action bovenaan kan ook aangevuld worden met een call to action die fixed aan de zijkant staat of onderaan de pagina. Zo ziet de bezoeker steeds de CTA staan, ook wanneer die tot onderaan de pagina gescrold heeft.

 

 title=
 
 

Een CTA bevat gerichte tekst

De tekst van een call to action dient eenvoudig, duidelijk en kort te zijn, daarnaast dient ze ook aan te zetten tot actie. De tekst wordt daarom steeds in de actieve vorm geschreven en vermeldt een specifieke actie. Door woordjes als “nu” en “snel” aan de tekst toe te voegen, wordt de lezer gewezen op de dringendheid van zijn actie. Zorg hierbij wel dat wat beloofd wordt in de tekst ook waar wordt gemaakt. Verder kan er ook gespeeld worden met een hardere en zachtere call to action. Zo kan een call to action met “Koop dit product nu” gecombineerd worden met een secundaire call to action als “Voeg dit product toe aan mijn verlanglijstje”.

 

 title=
 
 

Een CTA valt op met treffend design

De vorm en maat van de CTA wordt afgestemd op het design van de site. De kleur dient de aandacht naar de knop toe te trekken en het juiste gevoel op te wekken. Er bestaan verschillende studies over welke kleuren het meest motiveren, maar om op te vallen wordt meestal gekozen voor sterke kleuren. Hier kan het gebruik van passende typografie en de toepassing van animaties ook bij helpen. Rekening houdende met gebruiksvriendelijkheid dient de knop uiteraard groot genoeg en mobiel eenvoudig aanklikbaar te zijn. 

 

 title=