13 feb 17

Nieuwste tips en tricks op de Awwwards 2017 in Londen

Begin februari werd Londen even de place-to-be met de nieuwe Awwwards Conference. Webatvantage trok er dan ook met plezier heen om er de conferentie te volgen. 

De Awwwards Conference vormt naar goede gewoonte het niet te missen event dat een belangrijk moment tot netwerking is waarbij designers en websitebouwers van over de hele wereld elkaar ontmoeten en ervaringen kunnen uitwisselen. Op de meerdaagse conferentie worden steeds de nieuwste digitale technieken en trends besproken waarvan we live verslaggeving brachten op onze site london.webatvantage.be. De inspirerende voordrachten worden gebracht door opmerkelijke sprekers waarvan we de meest interessante tips alvast meenemen naar onze werkvloer.

De toekomst in hyper-reality?

De eerste presentatie wist meteen onze aandacht te veroveren. Keichi Matsuda bracht een opmerkelijke voordracht met boeiende beelden van een stad in hyper-reality waarbij alles beweegt. Het is hierbij interessant om zich af te vragen wat technisch allemaal mogelijk is, de vraag is echter wel of de wereld hier zit op te wachten. De meerwaarde van het aanduiden van een fles melk in een frigo is vrij beperkt en niet te vergelijken met een uitvinding zoals een GSM of GPS. Daarnaast kregen we een dystopische visie te zien van onze samenleving waarbij augmented reality was doorgedreven in alle levensaspecten. Zo zagen we een video van een persoon die door armoede genoodzaakt was om zijn gezichtsveld te laten inkleden door advertenties. Meteen ook een waarschuwing dat we niet blind mogen zijn voor het potentieel misbruik van de vele futuristische technologieën.

Een coole tool die het woord geeft aan de klant 

Andre Jay Maissner van Adobe XD wist ons te overtuigen van Adobe XD Beta, een nieuwe tool die mogelijkheden biedt tot het snel opbouwen van een app, alsook tot uitgebreide klantenfeedback. Ook de flexibiliteit rond de nieuwe tool werkt inspirerend. Zo wordt Adobe XD Beta niet beschouwd als een onafgewerkt product maar is er mogelijkheid tot modulaire uitbreiding. Hiervoor is er een constante dialoog met de design community.

Naar een hoger niveau met teamupgrading

Benoit Rondeux van Epic Agency wist te inspireren op vlak van projectmanagement en het aansturen van een team om het maximum uit projecten te halen met een focus op teamupgrading in plaats van teamuitbreiding. Wanneer medewerkers elkaar zaken bijbrengen kan het team naar een hoger niveau gebracht worden waardoor er beter en sneller gewerkt kan worden. Met dergelijke efficiënte werkwijze kan tijd en budget vrijgemaakt worden voor de research en de uitwerking van nieuwe designs en technieken.

Interessante responsive oplossingen

Een spreker waar al lang naar uitgekeken werd door onze designers was Vitaly Friedman van Smashing Magazine. Zijn leerrijke presentatie over responsive webdesign en standaard UX optimalisaties haalde diverse oplossingen aan voor desktop naar mobiele user interfaces en design. Met de hedendaagse focus op mobielvriendelijke toepassingen nemen we deze praktijkgerichte oplossingen mee naar de werkvloer, zoals responsive tabellen, lijsten en agenda’s.

Show, don’t tell

De boodschap van Paul Boag is ook wel blijven hangen bij onze medewerkers met zijn uiteenzetting rond User Experience en digital transformation. Wanneer je overtuigd bent van iets, is het aan jou om ook anderen te overtuigen door de voordelen simpelweg aan te tonen. Een compleet nieuwe aanpak kan soms efficiënter werken dan slechts stap voor stap verbeteringen aan te brengen.

Just do it!

Tot slot zette ook Mr. Bingo aan tot nadenken met zijn humoristische voordracht. Hij brengt zaken waarbij creativiteit en durf primeren boven torenhoog talent. Een Advent Calender waarbij men de kleren van de personages kan wegkrassen, het versturen van Hate Mail en een verrassende Kickstarter video zijn maar enkele voorbeelden. De inspirerende boodschap hierbij is hoe zelfs de gekste ideeën toch succesvol kunnen zijn.

Daarnaast werden we alvast warm gemaakt voor de verdere Awwwards conferenties. Zo kon je aan de hand van enkele kenmerken op zoek gaan naar je Awwwards buddy. Dit kaderde in een leuke wedstrijd waarbij een ticket kon gewonnen worden voor de Awwwards conferentie in Los Angeles. Stilletjes stellen we onszelf de vraag of wij er dan ook terug bij zullen zijn?