01 apr 16

Ken je de 3 beste tips om titels aantrekkelijk te maken?

Iedereen kent de trucs wel die Het Laatste Nieuws en andere sensatiekranten hanteren om bezoekers te leiden naar een bepaald artikel. Dat heeft in veel gevallen een teleurgestelde lezer tot gevolg. Men is er echter wel in geslaagd om je te verleiden een “klik” meer te laten uitvoeren, met extra advertentie inkomsten tot gevolg.

 

Wanneer je een blogbericht, nieuwsbericht of product op je website plaatst, beoog je op zich hetzelfde doel. Er zijn tal van manieren om bezoekers te overhalen om te klikken op een bepaalde titel. Men speelt in op je emoties (nieuwsgierigheid, afgrijzen, interesse) en men zal in functie daarvan een titel schrijven. Dergelijke ‘clickbait-methoden’ kan je ook gebruiken op je eigen website.
Uiteraard valt de vergelijking met Het Laatste Nieuws te nuanceren. Titels als “Men ging winkelen: wat er daarna gebeurde zal u versteld doen staan!” getuigen meer van riooljournalistiek, dan van kennis van zaken en professionaliteit. Hieronder kan u enkele tips terugvinden die uw titels aantrekkelijker kunnen maken, zonder goedkoop of sensatiegericht over te komen.

 

1. Speel in op de emotie van uw bezoeker.

Je bezoekers, je (potentiële) klanten, zijn gemaakt van vlees en bloed en inspelen op hun emoties is geen misdaad. Het toevoegen van een adjectief kan uw titel al heel wat meer dynamiek geven. In plaats van te koppen met ‘Ontdek onze stand op de horeca-beurs!’, kan je deze beurs laten uitschijnen als uniek. Onderstaand voorbeeld illustreert dit. 

 title=
 

2. Stel vragen

Wanneer je vragen stelt in je titel, zullen bezoekers onmiddellijk geïnteresseerd zijn in het antwoord op die vraag. Vandaar dat, wanneer het mogelijk is, het altijd interessant is om een vraag in je titel te verwerken. Onderstaand voorbeeld toont aan hoe je nieuwsitems kan aankondigen met deze tip in het achterhoofd.

"Stel vragen" title=
 

3. Verwerk getallen in uw titel

Conductor, een bedrijf dat zich bezighoudt met het beheren en analyseren van trafiek op websites, heeft ontdekt dat titels waarin nummers of opsommingen verwerkt zijn tot 20% meer ‘kliks’ kunnen genereren dan wanneer dit niet het geval is. Het toevoegen van een getal geeft de bezoeker zekerheid over de hoeveelheid informatie die men kan terugvinden. Dat kan een extra trigger zijn om dat artikel in detail te willen bekijken. 

"verwerk getallen in uw titel" title=

Conclusie

Concluderend kunnen we dus stellen dat er tal van manieren zijn om je artikel aantrekkelijk te maken zonder hier overdreven veel tijd en energie in te moeten steken. Hier dient echter niet mee overdreven te worden. De titel van dit blogbericht combineert bijvoorbeeld deze 3 tips, wat uiteraard overdreven is. We willen meegeven dat het schrijven van een titel net zo belangrijk is als het schrijven van het artikel zelf. Met deze tips in het achterhoofd wensen wij u nog veel trafiek op uw website toe!

Bronnen
https://moz.com/
http://www.conductor.com/