05 feb 16

De angst voor het scrollen voorbij

Mensen zijn niet langer bang om te scrollen. Vooraleer je in paniek aan de alarmbel trekt, geef ons de kans dit statement te verdedigen en op het eind van dit artikel hebben we je ongetwijfeld overtuigd.

De signalen zijn er al een tijdje, maar toch het blijft voor veel mensen een vaste vuistregel: alles moet van in het begin zichtbaar zijn zodat men niet moet scrollen. Zoveel mogelijk belangrijke elementen boven ‘de fold’ plaatsen, klinkt het bij hen, want de gebruiker is lui en verfoeit dat onnozele scrollwieltje van de muis. Tegen hen zeg ik…

Het leven begint onder de fold

Wat is de fold? De fold is hetgeen wat zichtbaar is zonder te scrollen, een term dat afstamt van de geprinte pers. Kranten moeten namelijk mensen overtuigen om gekocht te worden, zelfs al liggen ze opgeplooid in een rek. Vandaar dat de regel ontstond om het interessantste of aantrekkelijkste artikel boven de plooi van de krant te plaatsen. De Engelse term ‘fold’ vertaalt letterlijk naar het Nederlands als ‘plooi’. 

De fold werd meegenomen van print naar het web. En ook al hield deze regel in de jaren 90’s steek, intussen is ze zwaar achterhaald. Ondertussen is er al voldoende onderzoek gedaan naar het gedrag van de gemiddelde websitegebruiker en de cijfers liegen er niet om: 

  • Chartbeat, een bedrijf dat zich specialiseert in het verzamelen en analyseren van data, bekeek 2 miljard sessies en ontdekte dat 66% van de aandacht van een bezoeker zich afspeelt onder de fold. ( Bron: What You Think You Know About the Web is Wrong )
  • Een soortgelijk bedrijf genaamd ClickTale analyseerde honderdduizend paginaweergaves. Conclusie? 76% van de bezoekers gebruikte de scrollbar en 22% scrolde volledig naar beneden. ( Bron: Unfolding the Fold )
  • Het designbedrijf Huge bekeek de scrollpatronen in een reeks testen rond gebruiksvriendelijkheid en ontdekten dat: ‘de deelnemers bijna altijd scrolden, ongeacht of het hen verteld werd dat te doen’ ( Bron: Everybody Scrolls )
  • CX Partners deed ook een studie en bevestigt dat mensen sowieso scrollen indien men de bezoeker aanmoedigt om verder te scrollen.

Moedig aan om verder te scrollen

Het leeuwendeel van de bezoekers scrolt dus met veel plezier al door je site. Maar we willen dat alle bezoekers alle informatie op de pagina doorzoeken. Hoe beginnen we daar aan? Door de mensen aan te moedigen om door onze pagina te scrollen. Dat kan op een subtiele manier, maar evengoed door het letterlijk te vermelden.

De subtielere manier

 title=

Als je teken geeft aan de bezoeker dat er meer te lezen/zien valt bij het bekijken van de website, zal de bezoeker ook wel verder scrollen. Dat kan gewoon al door ervoor te zorgen dat een artikel of ander element gedeeltelijk zichtbaar is.

Enkele voorbeelden:

 title=
 title=
 title=
 title=
 title=

 

De niet zo subtiele manier

 title=

Soms wil je gewoon dat je site rust uitstraalt en wil je dat alles clean blijft. Dan is de subtiele manier net geen optie. Dan kan je altijd teruggrijpen naar de niet zo subtiele manier: pijltjes die wijzen naar beneden of letterlijk vermelden dat je moet scrollen om verder te gaan. Nogal erg voor de hand liggend, maar het werkt.

Enkele voorbeelden:

 title=
 title=
 title=
 title=
 title=

Wil je meer informatie over de gewoontes van gebruikers of hoe wij jouw site gebruiksvriendelijker kunnen maken? Contacteer ons gerust voor een afspraak.