03 aug 15

Concurreren in het immense aanbod online

Online shoppen blijft toenemen aan populariteit, en is intussen goed ingeburgerd geraakt. Er komen steeds meer webshops, en hiermee neemt ook de concurrentie verder toe. Daarnaast wordt de consument steeds kritischer en veeleisender. Webshops dienen daarom vandaag reeds te denken aan morgen.

De start van een succesvolle webshop

Het online aanbod is op zijn zachtst gezegd ruim te noemen. Daarom denkt men bij de opstart van een webshop best goed na over de aanpak. Zorg voor een uniek aanbod en een originele bedrijfsnaam. Creëer de mogelijkheid om de leveringswijze door de klant te laten kiezen. Zie er bovendien op toe dat er steeds voldoende voorraad beschikbaar is.

Omdat de online concurrentie zo groot is, is het een eerste uitdaging om de webshop te laten opvallen in de massa. Zorg er voor dat de klant zijn weg naar de webshop vindt, en maak hiervoor ook gebruik van sociale media. Voorzie bijvoorbeeld ook een blog waarop gesproken wordt over de aangeboden producten en diensten. Doe aan contentmarketing en vertel aan de consument over uw product, maar luister ook naar de klant. Tenslotte dient een webshop uiteraard ook juridisch in orde te zijn.

Snelheid en gebruiksvriendelijkheid troef

Bij online shoppen wordt steeds vaker gebruik gemaakt van mobiele apparaten. De consument kan eender waar en wanneer online shoppen. Hij ervaart de luxe van eenvoudig windowshoppen en oneindig vergelijken, om uiteindelijk zijn keuze te maken en te bestellen. Een webshop dient daarom bovenal gebruiksvriendelijk te zijn voor de klant. Anders vindt de klant al snel zijn weg naar een andere webshop.

Sinds april geeft Google ook een mobielvriendelijke ranking weer van de zoekresultaten. Websites met een responsive webdesign genieten dus de voorkeur door Google, en dus ook door de bezoeker. Bij mobiel gebruik is het heel belangrijk dat de site responsive en snel is. Wanneer de laadtijd te lang is, zal de consument al snel afhaken. Daarom dient alles snel te werken, zo ook de betaalopties.

Een webshop overtuigt met diverse kwaliteiten

Met een stijgende online concurrentie, zijn er nog verschillende zaken waarmee men de consument kan overtuigen. De prijs en service zijn uiteraard belangrijk, maar er zijn steeds meer zaken waarop de consument zijn keuze baseert. Eén van de belangrijkste zaken voor een webshop is de betrouwbaarheid. Vermeld het daarom ook als het bedrijf reeds over verschillende jaren ervaring beschikt. En laat de klant kennis maken met de gezichten achter het bedrijf. Zo wordt het contact voor de klant aangenamer, persoonlijker, en vertrouwelijker.

Heeft u plannen voor uw webshop? Neem dan snel contact op met ons ervaren team.