24 apr 15

Pagina niet gevonden… En nu?

Voor een website is het hebben van een goede 404 pagina al even belangrijk als SEO of professionele content. Bezoekers belanden om verschillende redenen op een 404, maar het is wat je er mee doet dat telt. 

Delen

Hier zijn 2 gouden regels waarmee wij rekening houden bij het maken van zo’n pagina. 

1. Voorzie duidelijke verwijzingen naar andere (liefst wél werkende) pagina’s om je bezoeker terug in juiste banen te leiden

In den beginnen, toen internet nog niet zo lang bestond, was het kennelijk de bedoeling om de bezoeker te overladen met uitleg vol technisch jargon, over waarom ze op dat moment die saaie tekst aan het lezen waren. Anno 2015 weet zelfs de ‘rijpere internet gebruiker’ wat de term ‘404’ betekent. Dus dat stelt je gelukkig in staat om het geheel te reduceren tot een tekst van één of twee zinnen met hierin links naar alternatieve pagina’s.

Over het algemeen voorzien wij links naar de belangrijkste of meest bezochte pagina’s. Op onze eigen 404 pagina bijvoorbeeld, re-directen wij de bezoeker naar onze portfolio, teampagina en de login voor het CMS. Natuurlijk is het ook een goed idee om een prominente zoekbalk toe te voegen aan deze pagina, en de gebruiker de vrijheid te geven zelf een zoekterm in te geven.

Laat je bezoeker overigens vooral geen lastige handelingen doen zoals F5 (cmd+R op Mac) of zelfs shift-F5 (cmd+shift R op Mac), want niemand heeft hier tijd of goesting voor. De moderne internet gebruiker is lui, en daar speel je dus beter op in. Keep it short, keep it simple. 

2. Geef het een positieve wending

Terechtkomen op een 404 pagina is over het algemeen “niet leuk”. Een luxeprobleem voor de moderne internetgebruiker. Wanneer men doelgericht aan het surfen is, kan een gebroken link voor frustratie en verlies van bezoekers zorgen. Om dit te verhelpen is onze aanpak simpel: speel in op de emoties van de gebruiker. (Humor is mijn persoonlijke favoriet) 

Als jouw 404 pagina de bezoeker een positieve ervaring kan brengen in plaats van frustratie, is de kans veel groter dat deze technische misstap snel wordt vergeven, en de bezoeker op jouw website blijft. Uiteraard moet jouw 404 pagina geen slapstick worden. Maar wij zijn wel van mening dat de combinatie van een gevatte foto of graphic, samen met duidelijke oplossingen, de schade beperkt.

Wanneer werkt dit best? Als het relevant is voor het onderwerp van jouw website. Verkoop je schoenen? Denk dan aan een stiletto met gebroken hak. Modewereld? Een catwalkmodel dat valt. Zit je in de foodindustrie? Misschien een foto van rot fruit, of aangebrand eten. Ok, dat is niet meteen heel smakelijk, maar je weet waar ik heen wil. Geef toe dat de fout bij jou ligt, en je bezoeker zal zich hier verder geen zorgen over maken. 

Hier zijn 10 van onze absoluut favoriete 404 voorbeelden, die voldoen aan onze eigen gouden regels:

1. Bettie Page

Een welverdiende eerste plaats is dit opvallend en ondeugend design. We like!

 title=

 

2. Mint.com

Mint.com heeft regelmatig een andere 404 pagina maar deze vinden we goed vanwege de droge humor.

 title=

 
 
 
Ook Vogue sleutelt regelmatig aan haar 404 pagina, maar deze speelse en toepasselijke foto sluit mooi aan bij het onderwerp van de website. 
 
 title=
 
 
 
 
Bij dit design zijn meerdere quotes voorzien. De achterliggende gedachte speelt in op het onderhoud van een pagina, waardoor deze tijdelijk niet beschikbaar is.
 
 title=
 
 
 
 
Wie kent hem niet; het Facebook 'duimpje'? Een heel simpele maar slimme oplossing voor deze 404 pagina.
 
 title=
 
 
 
 
De Github geeks zijn kennelijk ook groot Star Wars fan (groot gelijk hebben ze) en verwijzen hier naar de beroemde quote "These are not the droids you are looking for..." uit Star Wars Episode IV.
 
 title=
 
 
 
 
Bij het zien van deze 404 pagina krijgen wij een warm gevoel van binnen! Bij Mailchimp hebben ze kosten noch moeite bespaard om een indrukwekkend resultaat te behalen!
 
 title=
 
 
 
 
Blizzard is een Amerikaans game-ontwikkelaar en uitgever (het spel World of Warcraft doet misschien een belletje rinkelen) met ruim 10 miljoen actieve game-accounts. Het is dan ook vanzelfsprekend dat zij een ijzersterk team van developers hebben om het dataverkeer van de website te ondersteunen. Dat ze jou de schuld geven van het breken van de website is dan ook een leuke knipoog naar hun doelpubliek. 
 
 title=
 
 
 
Alle gekheid op een stokje, deze 404 pagina is duidelijk geïnspireerd op Zalando's excentrieke tv-spots.
 
 title=
 
 
 
 
Dit is de uitzondering op de regel want deze pagina heeft geen enkele tekst of uitweg, maar met developers als doelgroep kan je je dat permitteren. 
 
 title=


Wil je dat wij jouw 404 pagina onder de loep nemen en er iets creatiefs van maken? Aarzel dan niet en neem contact met ons op!


Geschreven door: Sophie