06 mrt 15

Verslag van prestigieuze Awwwards 2015 in Barcelona

Jaarlijks vormen de Awwwards een niet te missen ontmoetingsplaats voor webdesigners om de nieuwste ontwikkelingen, technieken, en ervaringen te delen. De verwachtingen lagen hoog van ons bezoek aan de conferentie, maar we bleven er letterlijk en figuurlijk niet op ons honger zitten. Er werd ons een overvloed aan overheerlijke tapas geserveerd. En ook op gebied van nieuwe trends en interessante weetjes, werden we op onze wenken bediend. De boeiende sprekers van onder andere Google, Microsoft,  Adobe, en Spotify losten onze hoge verwachtingen ruimschoots in. Hun inspirerende voordrachten die getuigden van veel professionalisme en passie zijn aanstekelijk. 

Snellere mobiele sites met Picture Element

Een site met een indrukwekkend design is een absolute meerwaarde. Maar een site dient bovenal ook vlot toegankelijk te zijn voor de bezoeker. Met het groeiend gebruik van mobiele apparaten neemt het belang van de sitesnelheid steeds verder toe.

Het nieuwe picture element speelt hier vlot op in, en werd ons voorgesteld door Bruce Lawson. Het zorgt er voor dat sites en afbeeldingen sneller laden, en minder megabytes en downloadtijd vragen. Deze nieuwste technologie wordt onder andere toegepast in Chrome en Opera. Rekening houdende met het mobiele gebruik worden responsive images steeds interessanter.

Ook Vitaly Friedman bracht ons heel wat toepasselijke tips en technieken bij in verband met responsive webdesign, zowel op gebied van design als code. Jammer genoeg was zijn toespraak ook beperkt in tijd, want wij hadden gerust nog wat langer naar zijn uiteenzetting willen luisteren.

Vernieuwende ideeën rond projectaanpak

Het uitwerken van webdesigns voor diverse klanten vraagt om een goed georganiseerde projectaanpak. Met jaren ervaring heeft Webatvantage reeds een uitgebreide en geplande werkwijze. Toch blijft het steeds interessant meer te horen over de aanpak van collega’s. Het uitwisselen van ervaringen kan leiden tot interessante tips en bruikbare ideeën. De presentatie over de workflow van een project bracht ons toch weer nieuwe en interessante ideeën bij voor onze eigen interne werking.

Geïnspireerd door stupid side projects

Tobias Van Scheider wist te inspireren met zijn voordracht “Side projects are stupid”. Zijn gepassioneerde verhalen over zijn verschillende projecten weten iedereen te boeien. Helemaal onder de indruk waren we over zijn stupid side projects. Zo weet hij zijn dromen om te zetten in code en bruikbare applicaties. Bovendien hoeven die daarom niet altijd meteen nuttig te zijn, maar kunnen die wel heel wat interessante ideeën met zich meebrengen.

Deze denkwijze toont het belang aan van het plezier van het ontwerpen van kleine creatieve ideeën met een vleugje humor. De bedoeling is om te blijven innoveren en nieuwe zaken uit te proberen.  Want soms kunnen de gekste ideeën aan de basis liggen van een fantastisch vernieuwend project. Eenvoud en spontaniteit zijn hierbij sleutelwoorden. Bij ons kriebelt het alvast om een Stupid Friday te organiseren, geïnspireerd op deze gedachtegang. Zo groeien initieel stomme ideetjes uit tot succesvolle projecten.

Future interactions en UX

Als gepassioneerd webdesigners zijn wij steeds enthousiast over nieuwe toepassingen. Maar hierbij dient de gebruiksvriendelijkheid voor de doorsnee bezoeker steeds in gedachten te blijven. De voordracht over empathie en future interactions herinnerde er aan dat apps en design steeds in de eerste plaats voor de bezoekers gemaakt worden. Behalve mooi en functioneel, dienen webdesigns en applicaties dus bovenal gebruiksvriendelijk te blijven. User experience heeft onze aandacht.

Verrast door Belgische bevlogenheid

Dat de sprekers wisten te inspireren is een feit, zowel met hun persoonlijk werk als hun visie. Sprekers die ons onder andere zijn bijgebleven, zijn:

·         David Navarro en Claudio Guglieri met de originele presentatie “Where we’re going we don’t need roads”. Hierin kwamen de toekomstverwachtingen, en het gebruik van virtual reality uitgebreid aan bod. We onthouden hun quote “Let’s push technology to get closer to us, instead of us getting closer to technology”.

·         de ervaren spreker Phil Hawksworth die met zijn voordracht “Betting on the web to #win”, en met de nodige humor de volledige aandacht van het publiek wist te winnen.

·         en bovenal Henry Daubrez met zijn uiteenzetting  “No guts, no glory”, en de werkwijze van het Belgische Dogstudio. Hun werken wisten te bekoren en hun mooie creaties zijn zeker een kijkje waard op www.dogstudio.be.

Het bezoek aan de Awwwards heeft ons geïnspireerd en laat ons alvast dromen van een nominatie. Ons geïnspireerd en gemotiveerd team zet zich dagelijks verder in om sublieme webdesigns te creëren. Neem zeker ook een kijkje op www.awwwards.com/winner-list naar de webdesignbedrijven die dit jaar beloond werden met een prijs voor het creëren van de mooiste sites.